Mijn homestudio

geachte lezer en follower,

Leuk om te zien dat er al best een aantal mensen het producernieuws blog hebben gelezen dan wel hebben bezocht, ik dank jullie voor de getoonde interesse en de vele leuke reacties op twitter!

Nadat je kennis hebt kunnen maken met mij in m’n vorige blog “Wie ben ik?” is het nu tijd om mijn homestudio maar eens voor te stellen, dit is namelijk de plek waar ik heel veel tijd doorbreng en alle albums en losse projecten tot nu toe aan te danken heb, dus zeg maar gerust dat het 1 van mijn belangrijkste werkplek en tegelijkertijd ontspanningsplek is.

Mijn homestudio staat op zolder van m’n huis, heb hier gelukkig een vaste trap naar de zolder dus is het al een stuk makkelijker te benaderen dan m’n vorige studio die je via de vlizo trap moest bereiken, menig rapper destijds kneep ‘m wel ‘ff als ze zagen dat ze een gammel vlizo trapje op moesten, hahaha! Anyway, naast (21 jaar) ervaring heb ik dus ook behoorlijk wat gespaard aan studioapparatuur, platen, bekabeling en andere curiosa, bij elkaar opgeteld aan wat ik aan geld tot nu toe heb uitgegeven had ik een leuke vrij jonge middenklasse auto kunnen kopen, maar ja, dat kost alleenmaar geld en brengt niets op. Ik zeg daarom ook altijd, beter spaar je nog ff door en koop goede (vaak duurdere) spullen, want daar heb je langer plezier van en krijg je er uiteindelijk nog iets voor terug mocht je het allemaal willen verkopen omdat je interesse in muziek produceren dan wel maken niet meer zo groot is.

Mijn homestudio bestaat uit verschillende hardware apparatuur en een PC met software, door deze combinatie heb ik voor mezelf een uitgebreid pallet aan geluiden (sounds) en mogelijkheden gecreeerd, met als doel natuurlijk om zo veel mogelijk een eigen geluid(sound) te kunnen bepalen als ik bezig ben met een beat of muziekstuk. Daarnaast heb ik wat betreft vocal opname een zo clean als mogelijke (voor ’t geld dat ik kan/wil betalen) chain. Nogmaals, refereer ik naar de stelling uit m’n vorige blog:

“het maakt niet uit wat je hebt staan aan apparatuur als je het maar heel goed leert kennen zodat je het maximale kan benutten!”

Enfin, je snapt m’n bedoeling en m’n punt, ik zorg, althans ik doe m’n best om ervoor te zorgen dat wat ik doe zo goed mogelijk probeer te doen met de middelen en kennis dat ik heb. Hieronder een afbeelding van de opbouw van m’n homestudio:

De PC die ik momenteel gebruik is een door mezelf samengestelde PC, ben 2 weken bezig geweest met het inlezen op wat voor een PC ik nou precies nodig had om een krachtig apparaat te hebben dat niet de hele tijd crashed of vastloopt. Hij bestaat dus uit verschillende componenten met o.a. de volgende belangrijkste specificaties: Intel I7 920 processor, *4GB geheugen, SSD 64GB startup HD, 2e HD schijf 500GB 10,5k rpm. Waarom maar 4GB geheugen, mijn DAW heb ik in 32 bits modus draaien, en windows7 draait in 64bits modus, en daarom kan ik maar 4GB geheugen max. aanspreken! Als jouw DAW 64Bits en je besturingssysteem 64bits is, dan kun je heel wat meer GB’s aan geheugen aanspreken, maar dat is nu nog niet zo belangrijk om te weten. DAW wilt zeggen Digital Audio Workstation oftewel de muziekprogramma. Zelf werk ik met Cubase5 als DAW in mijn homestudio, daarbuiten waag ik me weleens aan Logic9. Eigenlijk werk ik al heel lang met Cubase, sinds de Atari ST1040 (eind 80’s begin 90’s). Voor mij persoonlijk is Cubase het programma voor op de PC, maar als je op een Mac werkt zou ik gaan voor Logic!

Mijn geluidskaart is van het merk Lynx type L22, dit is niet de goedkoopste geluidskaart, zeker niet als je bedenkt dat ik maar 2 analoge mono ins en outs heb, maar goed het is daarom ook 1 van de beste in zijn prijsklasse (nog steeds)! Uiteraard zit er ook 1 digitale in en output erop, dit ga ik nog uitbreiden, met ADAT uitbreidingskaart t.b.v het uitbreiden van de digitale patchbay etc. daar ga ik je nu nog niet mee vemoeien, maar voor verdere specs omtrent de L22 verwijs ik je voor het gemak door naar de Lynx website:     http://www.lynxstudio.com/

De geluidskaart heb ik geinstalleerd/ingebouwd in een PCI expansion box met 13 extra PCI sloten van het merk Magma. Met deze PCI expansion box heb ik dus 13 extra PCI sloten voor overige audio/video kaarten op PCI basis.

En je raadt het al, in deze expansion box heb ik dus extra: 3 UAD (Universal Audio) DSP kaarten zitten met een aantal bijbehorende plugins.  Persoonlijk ben ik heel erg tevreden over de werking en resultaat dat je kunt behalen tijdens het mixxen met de UAD plugins. Ook hier zal ik regelmatig op terug komen in nieuwe blogs.

Mijn *passieve referentie monitors (luidsprekers) zijn van het merk Vifa type Impuls, en worden als zelfbouw pakket aangeboden aan de Hifi en audiofiele enthousiastelingen. Het setje dat hier in m’n homestudio staat zijn door de importeur van het merk gebouwd als demo model voor in hun showroom. De klankeigenschappen zijn recht of neutraal te noemen, hiermee bedoel ik dus; het klinkt precies zoals jij je muziek hebt gemaakt of opgenomen. De monitors geven dus een eerlijke en zo precies mogelijke weergave van het geluid dat op dat moment de versterker uit komt. Passieve monitors zijn dus monitors die geen ingebouwde versterking hebben en waarbij je een versterker of eindversterker nodig hebt om ze aan te sturen. Actieve monitors zoals de meesten hebben staan in hun homestudio’s hebben ingebouwde versterking dat afgestemd is op de woofer en tweeter van desbetreffende monitor. Ik kan hier nog uren over doorgaan maar ik laat het nu hierbij wat betreft monitoring, ik zal in latere blogs nog wel op terug komen. Wil je meer weten over zelfbouw luidsprekers/referentie monitors, geef ik je een gouden tip: www.speakerland.nl deze is gevestigd in Oss, de eigenaar is zelf muziek en audio liefhebber, weet waar die over praat en de prijzen zijn eerlijk! Deze zaak verkoopt enkel mid-end/hi-end audio apparatuur, en daarbij hoort natuurlijk een stukje service, ik heb destijds toen ik mijn setje ging aanschaffen lekker 2 uur in een stoel gezeten en m’n eigen muziek beluisterd op verschillende referentie monitors. JA, dat mag daar! Mijn passieve referentie monitortjes worden aangestuurd door momenteel een NAD C320 versterker, maar er staat al een tijdje een Quad405 eindversterker te wachten op een nog af te bouwen hi-end voorversterker zodat dit de nieuwe bron van versterking gaat worden in mijn home studio. Ook hier zal ik me in latere blogs over uitwijden.

Dit bovenstaande is het hart van mijn studio. De hardware dat ten alle tijde omwisselbaar is voor andere hardware, bestaat momenteel uit de volgende apparaten, synths: Korg Delta, Korg Polysix, Siel DK70, Siel Cruise, Mini Synth, Yamaha DX27, Acces Virus B. samplers: Akai X7000 sampling keyboard, Akai S1000, Akai S1100 met externe HD, MPC2000XL randapparatuur: Valley Int. (Valley people) mini FX series mono compressor/limiter en de-esser 2 sets, Audio design + recording Gemini easy rider compressor/limiter stereo, Joemeek ThreeQ, Telefunken V672 en Siemens U274 racked. Microfoon: Oktavamod 319 met de meest uitgebreide upgrade door Michael Jolly, Shure SM58, Shure SM57 en nog wat oudere dynamische mics. DJ apparatuur: Technics SL1200 MKII, Pioneer CDJ 1000 MKII, Technics DMC battlemixer.

Ik hoop mijn homestudio voldoende te hebben voorgesteld, thans de belangrijkste elementen ervan en met welke hardware ik momenteel werk! Mocht je ’t onbedwongen gevoel hebben om vragen, ideeen, feedback aan te willen dragen met betrekking tot de inhoud van m’n blogs, denk gerust mee en laat je comment met evt. je mail adress achter!

bedankt voor het lezen…tot de nieuwe blog!

Nikola Krstovic (Nikes a.k.a JugoBoss)

volg op twitter @JugoBoss of abboneer jezelf op het producernieuws blog om op 2 date te blijven van mijn activiteiten.

2 gedachtes over “Mijn homestudio

  1. Zeer interessante blog, al produceer ik zelf niet. Altijd mooi om te lezen over toegewijde mensen. Keep up the good work. Succes met alles!

Geef een reactie

