Wie ben ik?

Om een begin te maken met het producernieuws blog wil ik me graag voorstellen aan jou, zodat je wat meer weet te komen omtrent wie ik ben, wat ik gedaan heb in het verleden (dus hoe ik ben begonnen) in de muziekbranche, met welke projecten ik momementeel bezig ben en waarom ik in de 1e plaats deze blog begonnen ben.

Mijn naam is  Nikola Krstovic a.k.a Nikes a.k.a JugoBoss een producer en samen met Nosa en Roscovitsch zijn we een rapgroep die landelijk bekend is geworden onder de naam ZoMoeilijk. Tevens zijn we onderdeel van Fakkelteitgroep, hebben we 2 albums in de winkels liggen “Nijmeegse Modo” en “Nieuwe Moves”, en een aantal videoclips, dit alles uitgebracht door TopNotch. Voordat wij werden gesigned door Topnotch hadden we al een album uitgebracht in eigen beheer samen met bevriende producer DjD-Incredible “Nosa ft. Roscovitsch album” die aardig wat commotie teweeg had gebracht.  Op dit moment ben ik samen met Duvel van DuvelDuvel een album aan het afronden en ben ik bezig met het mixxen van de I LOVE Kabel EP van je raadt het al, Kabel.  Mocht jou dit allemaal niets zeggen google het, en lees dan pas verder!

Sommigen kennen mij dus alleen als Nikes of JugoBoss van rapgroep ZoMoeilijk (TopNotch/Universal), anderen kennen mij als producer, collega, vriend of vriend van vroeger die altijd op zijn zolder bezig was met muziek maken, hoe dan ook dit is mijn verhaal:

Zoals in de welkomstboodschap omschreven ben ik al een tijdje (red. 21 jaar) bezig in voornamelijk de hiphop scene met in het begin voornamelijk beatmaking, maar nadat mijn interesse voor produceren begon te groeien ben ik me daar in gaan verdiepen. Ik heb voornamelijk in een homestudio omgeving gewerkt met zo nu en dan een uitstapje naar de grotere en professionelere studio’s en daar mensen ontmoet die het vak produceren, mixxen en masteren middelmatig tot uiterst bekwaam beheersten.  Destijds (begin 90’s) was het hebben van een homestudio op jonge leeftijd bijna ondenkbaar, je moest hardware (muziek/studio apparatuur) hebben om uberhaupt iets te kunnen maken laat staan opnemen. Helaas was mijn portemonnee niet heel erg dik en dat van mijn ouders ook niet, dus moest ik het doen met wat ik me wel kon veoorloven. Mijn vroegere vrienden waren niet allemaal even druk bezig met het maken van muziek, ik had een paar bevriende rap muziek liefhebbers en daar wisselde ik dan regelmatig cassettebandjes en LP’s mee uit van nieuwe rap muziek (let wel dit was in een periode eind 80’s begin 90’s). Deze vrienden waren voornamelijk bezig met graffiti spuiten onder bruggen en viaducten. Maar goed terug naar mijn verhaal, anders wordt het allemaal heel lang van stof! Waar was ik gebleven? Owja, dus door bezig te zijn met het minimale aan apparatuur werd ik opgegeven moment heel erg creatief met het apparatuur dat ik had,  en leerde ik het van binnen en buiten kennen, sterker nog, bestudeerde ik de manuals om het maximale eruit te kunnen halen. Je snapt dan ook dat uitstapjes naar grote studio’s voor mij erg leerzaam waren daar ik altijd wel weer iets nieuws leerde van iemand en soms een nieuw apparaat ontdekte en diens voor mij nog onbekende functies.

Gelukkig heeft techniek de afgelopen jaren niet stil gestaan op dat gebied en is een homestudio anno 2012 met vrij weinig middelen op te bouwen en net zo gemakkelijk verder uit te breiden. Met een fatsoenlijke laptop of pc, (externe) geluidskaart, microfoon en een set studiomonitoren ben je nu al een volwaardige opname/mix faciliteit, ongeacht de kwaliteit, je kunt opnemen, dus je tracks maken en delen met de rest van de wereld middels Youtube, Itunes, Beatport, Spotify, verschillende blog-sites etc. Prachtig he, dat dat allemaal mogelijk is en dat je met vrij weinig middelen een heel eind kunt komen. Toch ben ik van mening dat er een hoop newbs de plank mis slaan. Wat ik ermee wil zeggen is dat je in deze tijd zoveel mogelijkheden en keuzes hebt qua hardware en software, dat je overspoeld wordt door aanbieders met vaak slechte kwaliteitsspullen en daardoor ook een hoop (vooral) newbs door de bomen het bos niet meer zien en allerlei rommel aanschaffen die eigenlijk niet belangrijk is, als het gaat om produceren. De stelling die ik daarom graag wil delen is de volgende:

“het maakt niet uit wat je hebt staan aan apparatuur als je het maar heel goed leert kennen zodat je het maximale kan benutten!”

“weet waar je je geld aan uitgeeft, de knopjes en ledjes of functionaliteit en kwaliteit”

De tijd heeft bij mij ook niet stilgestaan en heb veel dingen geleerd op het gebied van apparatuur, techniek en geluid. Natuurlijk ben ik door heel wat upgrades, miskoop(jes) en vele uren zitten achter de knoppen en studiomonitoren in mijn homestudio en bij andere producers, 4 albums produceren, losse projecten met verschillende muzikanten nog veel meer te weten gekomen en deze (noem het maar gratis) kennis wil ik graag met jou delen!

Dus kom deze week gerust voor nog meer inhoudelijke info… Mijn volgende post gaat over mijn homestudio, welke apparatuur ik heb staan en met welke software ik werk!

Owja en als je heel creatief bent met design, webdesign en je denkt hier een mooier blog qua vormgeving van te kunnen maken, stel ik je hulp zeer op prijs!

yours truly,

Nikola Krstovic (Nikes a.k.a. JugoBoss)

Wil je op de hoogte gehouden worden van de posts op het producernieuws blog, volg me dan op twitter @JugoBoss of abboneer je op dit blog!

Een gedachte over “Wie ben ik?

  1. Hoe kan ik je bereiken over het design-gebeuren? Kan je een e-mailadres geven? Ik wil namelijk graag helpen.

Geef een reactie

