Welke Plug-ins voor in je DAW?

geachte lezer en follower,

In deze blog beantwoord ik een vaak gestelde vraag die aan mij gesteld wordt, tijdens workshops of door bekenden van me die een begin gemaakt hebben met produceren.

Ik zeg dan altijd; mijn smaak is mijn smaak, jouw smaak is jouw smaak en uiteraard ligt het aan het genre en jouw productiestijl waarmee je bezig bent om te kiezen voor plugins van een bepaald type en of software developer. Want over smaak valt niet te twisten en zal ik daar dan ook maar verder niet op ingaan. Ik ga gewoon een paar algemeen goede plugins opsommen die voor iedereen van toepassing kunnen zijn. Het onderscheid dat er is in plugins, kun je voor het gemak verdelen in 2 soorten plugin types namelijk; instrument plugins en audio plugins. Ook wel *VST‘ plugins genoemd, Virtual Studio Technology, als je dit principe nog niet kent (wat me overigens stug lijkt), zal ik het heel kort en beknopt uitleggen. Instrument plugins ook wel VSTi plugins genoemd, zijn plugins die zoals de naam al zegt virtuele instrument plugins die je kunt laden in je DAW zoals bijvoorbeeld een synthesizer, sampler of drumcomputer. Audio plugins ook wel VST genoemd, zijn virtuele effect plugins om een audiosignaal mee te bewerken, zoals bijvoorbeeld een reverb, delay, compressor, EQ, limiter. Op deze manier kun je dus je DAW uitbreiden door allerlei virtuele instrumenten en randapparatuur/effectapparatuur toe te voegen.  Nu is het zo dat je tegenwoordig bij aanschaf van een DAW allerlei VST(i)’s erbij krijgt en die VST(i)’s zijn van goede kwaliteit waarmee je eigenlijk al een heel eind mee uit de voeten kunt. In het begin van de VST technologie ontwikkeld door Steinberg (developers van o.a. Cubase) waren de plugins vrij simplistisch en nog niet zo goed werkend dan wel klinkend, en uit grote vraag naar meer plugins zijn er een aantal software developers begonnen met plugins ontwikkelen die toepasbaar waren in je DAW. Een hoop mensen waren blij met de komst van dit fenomeen, want het scheelde je bakken met geld uitgeven aan hardware, niet te vergeten het onderhoud of ongemakken van hardware, stroomkosten, reparaties en soms zelfs onstabiliteit, en gebrom door verkeerde aarding, hitte, straling e.d. Al hou ik persoonlijk nog steeds het meest van hardware, maar dat is dan ook een persoonlijke smaak en voorkeur!

**Voor de PC DAW’s (Cubase, FruityLoops etc.) zijn de VST(i)’s in .dll extensie en voor de MAC (Logic) in .au extensie.

De meeste door een onafhankelijke (3rd party) software developer geschreven kwalitatieve VST plugins zijn niet gratis, je moet er gewoon voor betalen, al is dit stukken minder dan voor echte hardware. Laat ik het zo zeggen, je hebt tegenwoordig VST plugins die de werking en klankeigenshappen van bepaalde apparaten nagenoeg identiek benaderen en dat voor een 20e van de prijs voor het echte apparaat! Kun je rekenen? Terug naar wat ik denk dat het meest interessant is voor de lezer; de VST plugins die IK het meest gebruik zaten al in het pakket bij m’n DAW (Cubase5) en heb daar een aantal aan toegevoegd om zodoende over bepaalde klankeigenschappen te beschikken. Lees hieronder welke:

Commerciele VST plugins: Soft en hardware developer Universal Audio verkopen plugins met bijbehorende UAD dsp kaarten, deze gebruik ik heel erg veel, omdat ze en heel goed werken en omdat deze geen tot bijna geen rekenkracht vergen van de processor ook wel CPU genoemd in mijn computer. Let wel ook de dsp kaarten hebben hun limieten mbt. rekenkracht, maar in de regel loopt alles lekker smooth en houd ik daardoor veel rekenkracht over voor andere plugins die wel snoepen van de CPU. Een anderen developer waar ik gecharmeerd van ben is Waves, en dan met name de API bundle. API is een merk dat voornamelijk hardware maakt en bekend is in de wereld door hun befaamde en geliefde studioconsoles (mengpanelen), daarnaast hebben ze een compressor de API2500 die heel veel gebruikt wordt vanwege de zeer goede klankeigenschappen en unieke mogelijkheden. In ieder geval als je het geld hebt of wilt uitgeven, zou ik je aanraden om de API bundle van Waves en een UAD 1 of 2 dsp kaart van Universal Audio te kopen, want daar zitten standaard al een aantal plugins bij die heel goed zijn. Op de website van www.uaudio.com kun je dan vervolgens extra plugins bij kopen voor je UAD kaarten. Let wel, dit zijn beide geen goedkope developers. Maar er bestaat ook nog iets als Marktplaats of Ebay waar je het een en ander gebruikt kunt aanschaffen. Dit doe ik zelf ook weleens! Hieronder afgebeeld de UAD-1 kaart, deze is al jaren op de markt en de kans dat je deze zult aantreffen op een zoekertjes-site voor circa 100,- euro is vrij groot, er is ook een UAD-2 kaart een nieuwere generatie met snellere/meer DSP’s die ook in een 64bits DAW werken, (de UAD-1 werkt alleen in 32bits DAW) maar deze zijn weer wat duurder. De API bundle wordt iets moeilijker om gebruikt te vinden, maar je kunt wel een gratis demoversie downloaden op http://www.waves.com/Content.aspx?id=3565  en eerst uitproberen voordat je aanschaf overweegt!

En natuurlijk zijn er nog een hoop andere developers die hele interessante VST plugin bundles aanbieden die ook heel goed zijn zoals T-Racks van IK multimedia: www.ikmultimedia.com/tracks/

en we hebben zelfs developers die goede plugins aanbieden en van Nederlandse makelij zijn zoals, Jeroen Breebaart plugins, die tegenwoordig onder de naam ToneBoosters opereert: www.toneboosters.com

en dan is er nog een developer uit Nederland die mastering plugins en DDP applicaties maakt: www.sonorissoftware.com

Freeware VST plugins: uiteraard zijn er liefhebbers van muziek en studioapparatuur die gratis developen voor iedereen met een DAW. Nou moet ik er wel bij zeggen dat de meeste gratis  VST plugins voor PC based DAW’s zijn. Ook zul je een hoop geprutste rommel tegenkomen bij freeware VST plugins, het is allemaal gratis dus je moet je bedenken dat deze developpers zonder geld en vaak in hun vrije tijd de VST plugins programeren. Maar er is 1 developer die je zeer zeker moet gaan checken: varietyofsound.wordpress.com , dit is niet alleen een developer met een team developers, de man achter deze serie gratis VST plugins is niemand minder dan Bootsy Collins, als je Bootsy z’n muziek niet kent moet je echt even in een hoek gaan staan en je schamen! Sorry! Terug naar m’n verhaal, Bootsy’s VST plugins en hij heeft er al een behoorlijk aantal kun je gratis downloaden op zijn blog, daarbij wil ik je wel even zeggen dat dit de beste freeware plugins zijn die ik ooit heb gehad en zeg erbij dat donaties daar altijd welkom zijn, want eerlijk gezegd zou ik ze niet zomaar gratis van de hand doen, kwalitatief doen ze niet onder de commerciele plugin bundles, hieronder een link:

varietyofsound.wordpress.com/  

Zo is er nog een leuk en handig bundle-tje gratis te downloaden, van Kjearhus Audio classic series, hiervan gebruik ik regelmatig de delay en of reverb als ik even snel iets wil maken dat een beetje effect nodig heeft: http://www.acoustica.com/plugins/vst-directx.htm

Het belangrijkste vindt ik wel,  dat je opgegeven moment een soort van vaste plugin bundle, dan wel een zelf samengestelde (uit verschillende plugins) bundle moet gaan gebruiken zodat je op die manier de plugins ook echt leert kennen en op welk moment je ze kunt of moet gebruiken tijdens het maken van muziek of mixxen van een productie. Op deze manier creeer je ook een soort van vast patroon waardoor je je eigen sound/stijl ook ontwikkeld en leert wat voor jou handig en of goed werkt en wat niet.

Mocht jij nog freeware VST plugin bundles weten die echt de moeite waard zijn om te posten op dit blog, laat me dit weten via de mail, zodat je jouw info kunt delen met alle lezers van producernieuws!

VSTi instrument plugins: hier zijn er wel een aantal van die goed klinken en of leuke interface hebben, maar over het algemeen werk ik zelf het liefst met hardware synths en soundmodules dan wel live muzikanten met een bepaald instrument. Maar zo nu en dan kom ik weleens iets tegen waar ik van denk “deze VST moet ik hebben of denk deze moet ik eens uitproberen” maar desondanks wordt ik regelmatig toch teleurgesteld, en dat voornamelijk qua sound. Er zijn enkele developers die er wel in slagen mij te overtuigen zoals Native Instruments; http://www.native-instruments.com/

Dit zijn tevens de makers van the Maschine, Kontakt VSTi, Reaktor VSTi en nog veel meer. Naast dat ik weleens m’n hardware Akai samplers gebruik, werk ik softwarematig veel met de Kontakt 4 VST plugin van Native Istruments. Hier zijn vele soundbanks van gesamplede hardware en of akoestische instrumenten van te downloaden. Op manier kan ik beschikken over de juiste instrumenten die ik nodig heb voor een bepaalde productie. De sounds die de gesamplede instrument soundbanks produceren kun je natuurlijk bewerken met de VST effect plugins dus op die manier creeer je zelf wat je wilt horen! Ik zou zeggen als je dit nog principe nog niet kent, verdiep jezelf! En als je besluit om jezelf te verdiepen of wilt weten waar je die soundbanks kunt downloaden, kan ik je 1 tip geven: www.magesy.me hier vindt je regelmatig soundbanks van de echte instrumenten zoals piano, gitaar, drumsets en nog veel meer…maar dat moet je zelf maar even checken!

Ook hiervoor geldt als jij nog goeie VSTi’s kent die de moeite waard zijn en je wilt deze info delen met de lezers van producernieuws, mail het even door!

Wat er sinds een tijd mogelijk is in combinatie met bepaalde VST’s zoals in Cubase5 de REverence en Logic9 Space Designer plugin (en ja ik werk er ook mee) zijn IR’s…oftewel Impulse Responses, dit is gebasseerd op convolutie. Sommigen van jullie zullen dit principe vast kennen, maar een hoop van jullie nog niet! Het leuke hieraan, je kunt dmv. speciale applicaties zelf Impulse Responses maken van vb. dure hardware apparaten zoals; Urei 1176 compressor, Manley Massive Passive EQ, Neve 1073 preamp, waardoor je dus de klankeigenschappen van deze dure apparaten in feite kopieert en kunt gaan gebruiken op je audiosignaal dmv. van een VST die IR’s kan laden (REverence, SpaceDesigner). Je snapt natuurlijk dat je hiermee producties soms net iets mooier kunt laten klinken, of net dat extra randje kunt geven. De theorie hierachter is nogal een scientific verhaal die ik je zal besparen want hier zitten natuur – wiskundige formules en uitleg aan verbonden die ik zelf niet machtig genoeg ben. Met andere woorden ik kan een gedeelte volgen maar opgegeven moment wordt het me net iets te ingewikkeld. Ik ben dit verhaal nog aan het bestuderen en uitwerken door het op een zo eenvoudig mogelijke manier uit te schrijven, want interessant is het zeker, dus hier kom ik over een tijdje op terug!

Zoals eerder gezegd, heb je iets te delen met andere lezers, mail het naar; producernieuws@mail.com

Ik hoop je met dit blog wat meer duidelijk of wijs te hebben gemaakt, bedankt voor het lezen en tot de volgende….

yours truly,

Nikola Krstovic (Nikes a.k.a. JugoBoss)

Geef een reactie

