Beter geluid, nieuwe studiomonitoren of?

geachte lezers en followers,

Voordat je deze blog leest moet ik je vragen om niet boos te worden, mijn bedoelingen zijn educatief en goed. Dus ik hoop dat je het begrijpt als ik af en toe een beetje de spot drijf met bepaald gedachtengoed. Als je me niet begrijpt zeg ik je nu alvast: hate me now, thank me later!

Een vraag die ik ook weleens gesteld wordt aan me door beginnende producers, welke studiomonitoren moet ik kopen? Zal ik die grote kopen?

of dat setje             …. zit lekker veel bass in enzo!

of die hele dure?

JA! alles is te koop.

Ook ik heb dat middelste setje gehad, m’n mixxen werden er echt niet beter op, wel waren ze fijn om op lomp volume beats te maken, maar goed, als je DJ bent of af en toe wat beats maakt dan heb je hier ook meer dan genoeg aan. Toch zou ik dit lapje tekst maar ’s ff lezen als ik jou was.

Wil je produceren dan vraag ik altijd; heb jij weleens last van dat je producties elders heel anders klinken dan in je homestudio? Of te veel laag (bass) in je producties op speakers in de auto of op een gewoon hi-fi setje? te veel hoog (treble)? Mid problemen, dus onverstaanbaarheid van raps of gewoon zoals ik ’t noem het badkuip effect? Waarom wil je “betere” studiomonitoren aanschaffen? Zodat je beschikt over een beter geluidsbeeld? 9 van de 10 mensen antwoorden dan met ja, ik wil goed geluid, en heb bij ’n vriend gehoord hoe ze klinken en die type, dat model is helemaal te gek, dikke bass… en blablabla! Mja heel mooi allemaal fantastische info, maar je hebt er geen bal aan. Ten eerste is de ruimte die jouw vriend heeft misschien wel akoestisch al een heel eind beter dan de jouwe en dus geven die monitors ongeacht welke, al een beter geluidsbeeld dan in jouw homestudio. Dus de vraag blijft hoe klinken die studiomonitors bij jou? Hoe is de akoestiek in jouw ruimte?

Beter geluid in jouw ruimte, komt niet uit studiomonitoren die bij je vriend in z’n home studio staan of overal bij elke doe-het-zelf muziekzaak in de etalage. Beter geluid krijg je niet alleen door hele dure goede studiomonitoren te kopen. Tuurlijk zal het wel iets schelen om hele goede studiomonitoren in je ruimte te plaatsen maar dan heb je misschien 30% van al de hassle opgelost! Mja, je moet echt je huiswerk doen en beginnen te lezen over andere zaken zoals; akoestiek, dit is vaak het grootste probleem altijd en overal in bijna elke ruimte!!! Daarnaast zijn de kwaliteit van andere apparaten en kabels in je studio (je chain), weten wat je ermee doet, hoe je apparaten werken en een set goede oren ook zeker net zo belangrijk. Ik zeg dit niet voor niets, want ook ik heb in het begin veel fouten gemaakt en ontdekt en verbeterd en weer opnieuw gefaald en aangeklooid. En zo nu en dan laat ik ook nog weleens een steekje vallen en ben nog steeds bezig met verbeteringen en dan vooral in mijn ruimte dus akoestisch en bekabeling. Desondanks kan ik je zeggen dat een goed uitgebalanceerde akoestische ruimte je in staat stelt je mixfouten te laten horen, en een set goede studiomonitoren zal deze alleen nog maar beter weergeven! Nog zo ’n algemeen gedachtengoed is ook hoe grotere studiomonitoren hoe beter, dit is een foute gedachte! Je studiomonitoren moeten qua grootte het geluid wel goed kunnen weergeven in jouw vaak kleine ruimte, dus zit je in een kleine slaapkamer en je hebt te grote studiomonitoren gaat het alsnog fout!

Wat ik je probeer duidelijk te maken is dat je misschien wel goede studiomonitoren zou kunnen kopen voor een beter geluidsbeeld, maar het minder nut heeft om ze te kopen als de ruimte waar je ze wilt gaan plaatsen nog niet gecontrolleerd is op de akoestische eigenschappen ervan. Want goede studiomonitoren in een ruimte met slechte akoestische eigenschappen zullen de klankeigenschappen van desbetreffende studiomonitoren nooit en te nimmer optimaal en eerlijk (recht) weergeven! Je luistert namelijk voor 30% naar je studiomonitoren en voor 70% je ruimte. Dus ik zou zeggen als je zo graag goede studiomonitoren wilt kopen, check vooral eerst de akoestische eigenschappen en oppervlakte van de ruimte waarin je ze wilt plaatsen voordat je besluit welke aan te schaffen. Er is vast wel iemand in jouw omgeving die jou daarbij kan helpen.

Sowieso wil je nieuwe studiomonitoren aanschaffen ga dan naar een muziekwinkel en vertel dat je nieuwe studiomonitoren zoekt en deze bij desbetreffende muziekwinkel wilt aanschaffen. Vraag of de monitoren die je uitzoekt thuis mag opstellen en uitproberen om te kijken of ze bevallen en zo niet, dat je ze dan terug kunt brengen en hetzelfde geld weer terug krijgt of andere mag uitzoeken. In principe moet dit mogelijk zijn. Maar goed, terugkomende op akoestiek.

De theorie omtrent akoestiek is, natuur en wiskunde (alweer zegt ie dat!) en is op sites zoals: http://www.soundscapes.nu/lectuur.html goed te lezen, ze hebben uitgebreide info over akoestiek, aanpassingen, verbeteringen etc. en je kunt ze zelfs contacteren (homepage). Echter een ruimte akoestisch verbeteren is situatie afhankelijk. Ik raadt je daarom ook echt aan om ff wat lectuur te lezen op bovengenoemde website, want 1 youtube filmpje en klaar gaat hierbij niet op! sorry! Je moet ff back 2 basics voor deze. Is niet erg, want dat moest en moet iedereen anders maak je jezelf geen kennis eigen. En je moet het zo zien, alles wat je te weten komt zal je alleenmaar helpen sneller je producer ambities waar te maken. Ik wil niet als een vader overkomen, alhoewel ik op sommige momenten in m’n leven wenste dat ik vaker naar hem geluisterd had! Maar ok, dat is een heel ander verhaal, terug naar m’n blog.

Een ander grappig verhaal, en dit zie ik te vaak bij de beginnende producers, mixxen en beats maken met headphones op, en dan loeihard! Herken je deze?

Mooi, dan wil ik graag dat je jezelf ontdoet van je Dr Dre headphones en verkoopt op Marktplaats, en ff doorspaart voor goede studiomonitoren en akoestische treatment voor je studioruimte zodat in de tussentijd als je oren weer gewend zijn aan normaal geluid je echt kunt focussen op geluid, akoestiek en studiomonitoren. Dr Dre bezorgt jou echt niet de headphones waarmee je jouw oren traint op goed geluid, zodat op een goede dag, jouw producties als die van hem klinken. Kijk, ik ben een Dre fan, maar zeg je eerlijk, dat z’n headphones mij niet kunnen overtuigen, z’n muziek daarentegen wel! Tuurlijk, de Drephones zien er cool en hip uit, (als robocop je held is), maar besf wel dat het de grootste killers voor je oren zijn. Ik weet zeker dat hij ze zelf niet gebruikt! Buiten dit hele verhaal om raad ik je sowieso af teveel op headphones te doen, behalve dan af en toe ff te luisteren hoe alles in balans staat en of de reverbs en delays op stemmen en instrumenten acceptabel en niet te veel zijn als je een mix denkt te hebben gemaakt. Gewoon puur ter referentie of als controle punt. Ook hierbij geldt zet zet niet HARD! Want, je oren zijn je aller..aller.. belangrijkste instrumenten dus behandel ze niet slecht! En als je enigzins goede headphones wilt, voor de 1/2 van de prijs van die Drephones heb je vele betere opties, zoals Beyer Dynamic, AKG (de duurdere), Grado Labs. Dus wees geen schaap! Ook tijdens het mixxen raadt ik je aan, je studiomonitoren niet op te luid volume af te spelen, waarom?

Als je de volume te hard zet gedurende een bepaalde tijd zul je last krijgen van ear fatigue. Klinkt grappig en je zult nu vast aan het lachen zijn, maar dit is een veel voorkomend aspect met als nadeel dat je opgegeven moment niet meer zo goed hoort wat je aan het doen bent. Algemeen gedachtengoed is dat mensen de neiging hebben om iets harder te zetten zodat wat ze willen horen beter te kunnen waarnemen! Feit is, of je oren zijn niet genoeg getraind naar wat ze behoren waar te nemen of je luistert niet aandachtig genoeg, dit noem ik oppervlakkig luisteren. Wat ik je nu ga vertellen zal dan wel helemaal shocking voor je zijn, maar IK zet het volume op sommige momenten juist iets zachter, vb als ik wil controleren of alles wel verstaanbaar en goed te horen is!?! (ik hoor je al denken, ehm deze man is gek!) Dit werkt voor mij! Hiermee dwing ik m’n oren zich aan te passen aan het volume, waardoor ik geconcentreerder luister en daardoor meer gefocused ben. Daarbij neem ik om de 1,5 a 2 uur mixxen, ff een 15 minuten oor-rust-pauze, dus buiten de ruimte waar ik op dat moment bezig ben. Voor mijn part ga ik iets lezen of zet een bak koffie en rook een sigaretje buiten. Die 15 minuten doen wonderen want als ik terug komt in m’n ruimte en zet de productie weer aan, hoor ik heel snel waar iets fout zit in de mix, dan wel beter kan. Maar gaat het te hard, dan moet ik wel een langere pauze nemen. Dit gebeurt bijna nooit, behalve in een mastering sessie elders kan het voorkomen dat het soms te hard staat voor me, dus loop ik regelmatig de ruimte uit. Sowieso kan ik kan niet zo goed tegen hoge volumes, ik kan ’t volume best ff hard zetten, maar na een seconde of 30 vindt ik het heel prettig als ‘t volume weer op voor mij normale en acceptabele stand staat. Ik vermijd in m’n vrije tijd, (let wel, mijn vrije tijd!) clubs en cafe’s waar harde of hard muziek gedraaid wordt, en als het niet anders kan, ga ik meestal daar waar ’t geluid geen ravage aan kan richten. Misschien heb je het zelf weleens meegemaakt, je gaat uit met je vrienden/vriendinnen en je loopt de club uit en 1 x is het stil, terwijl er mensen buiten rondlopen etc. en opgegeven moment hoor je een pieptoon of gesuis in je oren…weet dan dit: de muziek in de club stond te hard en je oren zijn dan weer een stapje achteruit gegaan qua gehoor! Natuurlijk is het zo dat hoe ouder je wordt des te sneller je gehoor achteruit gaat, en dus uiteindelijk de tijd het wel wint. Toch zeg ik altijd: draai die volume knop nou ff naar links ipv. rechts! Spaar je gehoor als je producer wilt worden en blijven. Net als het gezegde dat je vast weleens gehoord hebt: Je bent wat je eet , is mijn gezegde mbt. produceren: Je maakt wat je hoort te maken en als je het goed doet hoor je wat je maakt!

Kort samengevat, ongeacht of je hele goede dure studiomonitoren hebt of van iets mindere kwaliteit, check eerst jouw ruimte op de akoestieke eigenschappen, maak daar waar nodig aanpassingen en zorg heel goed voor je oren! Alle andere facetten van produceren leer je door ermee bezig te zijn, lezen en meekijken hoe anderen werken, testjes doen en vergelijken, afbreken en opnieuw opbouwen. Dit is en blijft een tijd lang een continu process tot je opgegeven moment je ruimte en apparatuur zodanig hebt uitgebalanceerd en kent dat je met alles wat je hebt niet beter meer kunt. Niet dat je dan geen wensen meer hebt, juist dan weet je wat je wilt en kom je erachter dat het eigenlijk onzettend duur is en veel geld kan kosten om alles hi-end te hebben en dan is het of je neemt genoegen met wat je al hebt en ermee kunt of je overweegt het financiele plaatje en gaat ervoor. Hoe dan ook, mijn advies daarin luidt; doe rustig aan, neem kleine stapjes, verbeter elke keer iets en spaar door voor een volgende goede en hoorbare verbetering. Uiteindelijk als het goed is hoor je elke aangebrachte verbetering in en aan je homestudio terug in je productie!

In mijn situatie is het zo dat ik mijn eigen monitoren/ruimte hoor en ken, (de tekortkomingen ervan), en wijk daarom ook weleens uit ter referentie bij een high-end studio waarvan de eigenaar een vriend van me is. Daarnaast zet ik weleens wat producties aan in de auto, op de laptop en de mini K3 radio van m’n dochtertje. Zo hoor ik op verschillende plekken en luidspreker typen de balans van m’n producties en dus of de producties overeind blijven staan ongeacht waarop ze afgespeeld worden. Dit is overigens de enige manier waarop je controleert wat je gedaan hebt in je home-studio. Ook ik leer elke keer iets nieuws door ermee bezig te zijn, en dan heb ik ’t niet alleen over muziek luisteren, maken, mixxen en opnemen maar ook lezen van lectuur, verbeter testjes doen en vergelijkingen.

Het zou kunnen dat je nu misschien wel overspoeld bent met info waarvan je denkt, wauw, dien ik hier allemaal rekening mee te houden? Ik weet net pas een beetje hoe mij DAW werkt, de plugins ben ik aan het uitproberen, mijn studiomonitoren zijn van 1e 2 bovenstaande typen in mijn kamertje van 10m2 etc. Ja, inderdaad, je komt erachter dat je al een tijdje aan het stoeien bent op een niet al te goede manier. Maakt niet uit, want zo kom je er in ieder geval achter hoe het anders dan wel beter kan en heb ik je wat waardevolle info en een gouden link gegeven waar je iets mee kunt! Je snapt nu hopelijk ook, dat produceren meer is dan alleen beats maken, en dan heb ik het nog niet eens over andere aspecten gehad waarmee je rekening dient te houden. Hier kom ik stapsgewijs nog op terug in m’n volgende blogs. Niet dat ik alles weet of de beste ben, maar door de tijd heen heb ik een aantal zaken weten te plaatsen, dingen ontdekt en heb ik pas de laatste jaren mezelf verdiept in de materie omtrent produceren. Mijn persoonlijke bevindingen wil ik daarom ook graag met jou delen en als jij jouw bevindingen wilt delen, graag, zo hebben we wat aan elkaar en wordt deze blog alleenmaar interessanter voor iedereen.

Misschien heb jij nog wel handige tips omtrent akoestische aanpassingen of ben jij iemand die hier veel vanaf weet en wilt anderen helpen met ruimten akoestisch verbeteren, mail dan naar; producernieuws@mail.com.

tot de volgende…

3 gedachtes over “Beter geluid, nieuwe studiomonitoren of?

  1. Dit slaat de spijker op zijn kop! Alles klopt!

  2. Hey Nikolas,

    Wat een goede initiatief dit blog,
    ik zal dit zeker blijven volgen!
    keep up the good work!

    greets

Geef een reactie

