Producer interview: Henning

Geachte lezers en followers,

M’n vorige producer interview was met MP uit Rotterdam zoals je hebt kunnen lezen, zo niet lees die ook nog eens even rustig door. Voor nu gaan we even terug naar provincie Gelderland als jullie het niet erg vinden. Het is weer lente en het begint weer lekker weer te worden, dus voor dit interview gaan we eens even een Gelderse producer, mja, introduceren is niet nodig lijkt me, daar iedereen deze man wel kent.

Laatst heb ik al een heel kort stukje geschreven over een instrumentale producer-release van Evil Genius SoundSystem en daarop staat 1 producer die ik (in het bijzonder) even wil interviewen:

Ik zeg mr. Funk in ya Trunk en je raadt het al, we hebben het over Henning.

Kende je ‘m nog niet, dan heb je de afgelopen 2 jaar te lang naar iets anders geluisterd dan hiphop. Dit is de man achter menig sicke funky westcoast producties en dat allemaal een brug verder vanaf mijn woonplaats gezien! Uiteraard ken ik deze man als collega producer bij de Fakkelteitgroep, maar eigenlijk ken ik ‘m al langer, idem dito geldt voor z’n Arnhemse maten; Ravage, Jeejaa, Dizzow Dynamisch, Jerris. Uiteraard een rede om m’n oostkust broeder die de westcoast in Nederland doet opleven maar even aan de tand te voelen, en te vragen wat hij zoal…ach ja, lees zelf maar:

Wie of wat heeft jou geinspireerd om te gaan produceren?

Jaren 90 hiphop uit Nederland; The Proov – Feel The Heat & Extince en Spookrijders hadden allemaal wel hier en daar clips op TMF destijds. Daardoor ben ik uiteindelijk begonnen met het maken van muziek. Pas later ben ik gaan begrijpen dat er meer bij komt kijken wil je echt een goed kloppend liedje maken dat ook nog eens goed klinkt door verschillende boxen. De plannen die ik heb zijn nog lang niet op trouwens, ik ben blessed met wat ik op dit moment doe en met wie maar ik zit nog steeds vol in die klim.

Wat is jouw favoriete aspect van produceren?

Ik vind het echt tof om veel tijd en plezier in het creatieve proces te steken wat nog beter tot z’n recht kan komen wanneer je samenwerkt met meerdere muziekanten. Het resultaat van zo’n samenwerking brengt in mijn ogen, het leven in een productie.

Voor wie of wat buiten Freez en Sticks om, heb je nog meer geproduceerd?

Ik heb 2 songs gedaan met Akwasi, daarnaast heb ik afgelopen jaren 2 ep’s op het internet gezet: Dejima & Trunkfunkseries. Op dit moment ben ik bezig met het afmaken van Trunkfunkseries #2 via een label uit LA genaamd Soulection. Met Sticks ben ik bezig met een tape genaamd: “JeMoeNieMoelukDoenOmNex”. Ook een ding om te omhouden is een project wat sinds kort gevormd is, met een aantal Arnhemse artiesten, genaamd: “Ooscoast”. Dat is een hele sicke movement met een frisse sound!

Beschrijf je studio set up.

Ik heb niet zoveel apparatuur eigenlijk. Er staat bij mij een vrij basic set up met o.a: een setje van die Alesis M1 Active MK2 monitors waar ik nu zo’n 7 jaar mee werk. Ik heb ze op alle soorten manieren in mijn ruimte geplaatst maar pas sinds een half jaar heb ik ze op de optimale plek voorzover dat kan in die ruimte. Daarnaast werk ik op een PC met Sony Acid Pro als DAW. Verder gebruik ik de Focusrite saffire Pro 24 externe geluidskaart voor opnames/midi-input & heb ik een Korg MicroKorg synthesizer staan die ik ook vaak gebruik in combinatie met een talkbox pedaal.

Welke plugins gebruik jij het meest?

Voor mixing ben ik erg gesteld op zo min mogelijk te gebruiken. standaard eq compressor en reverb.  Daarnaast gebruik ik een hele reeks aan softsynths, van Native Instruments tot onbekende gratis vst’s.

Wat was je laatste studio aankoop?

De laatste aankoop die ik heb gedaan was een nieuwe mic van Rode en daarbij heb ik een UA buizen preamp gehaald om het signaal goed te boosten zodat de stem zo goed mogelijk opgenomen word en lekkerder in de mix ligt.

Wat zijn volgens jou do’s en dont’s mbt. het produceren?

Wees creatief en experimenteer met sounds die jij goed kent maar ook sounds die nieuw voor je zijn. Anders zit je jezelf als snel te beperken. Mijn mening is dat je als beginend producer je stijl vind door eerst te imiteren/leren zodat je je bepaalde technieken eigen maakt. Zodra je die basis heb gelegd kan je jezelf uiteindelijk meer richten op het ontwikkelen van je “eigen” sound. Voor de rest vind ik dat er eigenlijk geen regels zijn hoe geproduceerd moet worden. Wees vrij in je aanpak, laat je nergens door beperken.

Wat is volgens jou de perfecte productie, kun je een voorbeeld geven (track)?

Lastig, er zijn echt veel toffe producties maar om ff een funk classic te noemen die ik echt dope vind: S.O.S. Band – High Hopes. zoek die song ff op youtube, is de moeite waard: http://www.youtube.com/watch?v=89HK0H_-cA8

Voor wie zou je ooit eens iets willen produceren?

Snoop Dogg & nog een aantal andere westcoast veteranen zou wel echt dope zijn om voor te produceren. Dam Funk vind ik ook flex. Natuurlijk ook George Clinton van de P-funk band: Parlaiment-Funkadelic. Daarnaast zou ik ook met de Nederlandse zangeres Giovanca willen werken.

Heb je nog een leuke anekdote, gezegde of tips die je wilt delen met de lezers?

Henning online:

www.henningmuziek.nl

http://twitter.com/HenningIA

http://henning.bandcamp.com/

http://soundcloud.com/henningmusic

http://www.mixcloud.com/henning-henzelini

http://www.youtube.com/user/Henningmuziek

Aldus Henning.

Ik hoef je niet te zeggen waar je z’n muziek kunt vinden dat heeft ie zelf al aangegeven, haha, genoeg kanalen, dus ga dat zeker even checken…Al wil ik nog wel even vermelden dat de foto’s van Henning geschoten zijn door niemand minder dan Herb Alfonso (FTG).

Mocht je nog vragen hebben of heb je leuke suggestie, misschien heb je zelf wel een hele toffe beattape gemaakt en wil je deze posten, mail dit door naar: producernieuws@mail.com

tot de volgende…

Nikola Krstovic.

Geef een reactie

