producer interview: Presto

geachte lezers en followers,

Na alle kuikengekte en het eiergeverf, is het weer eens tijd voor een nieuw interview!

Vandaag dus, een interview met niemand minder dan uit de havenstad afkomstige producer / music maestro Presto!

Mocht je de man nog niet kennen, weet ik zeker dat je z’n muziek wel kent en kan ik je vertellen dat Presto al een behoorlijk aantal jaren actief is in de NL hiphop scene en dat op hoog niveau! Om je een voorbeeld te geven, de eerste track van Typhoon – Familiair die ik hoorde en zag op TMF (toen die zender nog op TV te zien was) is geproduceerd door Presto en dat was in 2004, hmmm, ja dat is al een tijdje terug.

Uiteraard heeft Presto nog meer gedaan dus check hieronder een aantal door hem geproduceerde tracks die in m’n playlist staan:

Winne ft. A&C – “Luidsprekers”   VSOP – De Pleuris  Sticks – Laat maar gaan                    Duvel x Presto – Onderweg  Joya Mooi -When i take a step back

alleen dit is al reden genoeg om hem maar eens aan het woord te laten.

Wie of wat heeft jou geïnspireerd om te gaan produceren?

Toen ik een jaar of 14 was kwam ik via mijn moeder, die bevriend was met hun moeder, opnieuw in contact met Ramses en Ruben Heere. Zij maakten al een aantal jaar muziek, Ruben was onder de naam PM Skeen de producer van de groep Da Grizzlies, onderdeel van het inmiddels legendarische ‘Dutch Masters’ collectief. Toen ik zag en hoorde wat zij aan het doen waren wilde ik dat meteen ook. Mijn ouders, beiden muzikanten, hadden ooit voor een plaat een backup MPC 60 nodig, die sindsdien in doos op zolder stond. Vanaf het moment dat ik er lucht van kreeg dat je daar mee kon samplen was er geen weg meer terug. De basis van mijn ‘hiphop-opvoeding’ heb ik aan hun te danken.

Wat is jouw favoriete aspect van produceren?

Ik denk dat ik dan 2 ‘fases’ moet noemen. Het geïnspireerd raken, dat moment dat een beat of song vorm krijgt in je hoofd, of dat je de drang krijgt om iets uit te proberen. Of dat nu luisterend naar platen in een stoffige platenzaak is, een half uur lang synth plugins zit uit te proberen en te tweaken of onderweg bent met een koptelefoon op en de iPhone op shuffle. Daar begint het produceren eigenlijk al, ik hou van dat moment, weten wat je wilt, zonder te weten of wat je uiteindelijk maakt ook dat gaat worden, of misschien iets totaal anders of nog veel vetters.

De andere ‘fase’ is dat ‘frisse oren’ moment. Dat moment dat je je beat of song van gister de volgende dag terughoort met de oren van iemand die hem zo goed als voor het eerst hoort. Dan pas weet je echt of je iets dopes heb gemaakt of niet en ervaar je je eigen muziek iets meer zoals een ander dat zou kunnen ervaren. Blij of trots zijn met je creatie, daar doe je het voor.

Voor wie of wat buiten VSOP om, heb je nog meer geproduceerd?

Sinds ‘2e Jeugd’ werk ik samen met Extince, 1 van mijn grootste muzikale helden. Verder heb ik tracks gemaakt met Typhoon, Duvel, Sticks, Jiggy Dje, Ali B, WInne, DJ MP, Kas, Midkade e.v.a.

Beschrijf je studio set up.

Op dit moment heb een kleine, handige setup die ik ev. overal mee naar toe zou kunnen nemen. Thuis staat een 27 inch iMac, voor onderweg een oud Macbookje, met daaraan een m-audio 1814 firewire a/d externe geluidskaart en mic pre-amp. Als Mic heb ik een Neumann TLM 103. Verder heb ik een heel klein Akai keyboardje, de LPK25. Het belangrijkste stukje hardware (en bijbehorende software natuurlijk) is op dit moment de Native Instruments Maschine. Verder gebruik ik af en toe een iPad of iPhone met gekke midi app-jes om wat plugins aan te sturen of dingen in te spelen.

Verder heb ik een hele oude Yamaha versterker, zeker een jaar of 30 oud. Die heb ik al sinds mijn 14e. Ook heb ik sinds dag 1 geen monitoren maar hi-fi speakers van B&W. Audiofielen en studiomensen zullen me voor gek verklaren haha, maar doordat ik al meer dan 10 jaar zo werk ken ik ze door en door en krijg ik mijn sound precies zoals ik het wil.

Verder heb ik als speeltjes voor af en toe nog steeds de MPC3000, Novation Bassstation, sp404 en Q-chord staan. Mijn koptelefoon tenslotte is een beyer dynamic dt 770.

Welke plug-ins gebruik jij het meest?

Doordat de plugins van Native Instruments lekker samenwerken met Maschine gebruik ik de laatste tijd veel Kontakt en Reaktor. Als compressor ben ik al jaren fan van de PSP Vintagewarmer (2). Verder heb ik veel gebruik gemaakt van de Arturia Minimoog en ARP. Voordat ik de Maschine had maakte ik m’n beats in Logic en maakte ik heel veel gebruik van de plugins die daar in zaten.

Wat was je laatste studio aankoop?

Ik denk dat dat expansions voor Maschine waren. Extra instruments, drums, fx etc. direct in te laden.

Wat zijn volgens jou do’s en dont’s mbt. het produceren?

Do’s:

– Probeer alles een keer uit. Vind jij een bepaalde stijl, sound, drums etc. dope, probeer het te recreëren. Als je alle soorten/stijlen beats en alle trucjes een keer geprobeerd hebt, begrijp je meer hoe je tot een bepaald resultaat komt en kun je dit vervolgens combineren met andere trucjes uit eigen doos om zo weer nieuwe ontdekkingen te doen. Wees niet bang dat je dan een ‘biter’ o.i.d. bent. Een gitarist wil ook de vetste licks onder de knie krijgen van zijn idolen om vervolgens daar van te leren, te verbeteren en/of overtreffen.

– Save alles. Ook die beat waar je tijdens het maken al zoiets van hebt van ‘dit wordt niks’ of dat iets te experimentele probeerseltje. Rappers/vocalisten vinden soms totaal andere dingen tof en soms komt een beat pas echt tot leven als track. “Familiair’ van Typhoon uit 2004 is mooi voorbeeld daarvan. Dat was een hele oude beat die ik eigenlijk wilde deleten, 3 jaar later toevallig vond en naar Ty stuurde naast tig andere beats. Nooit gedacht dat hij die zou kiezen, maar het is een prachtige track geworden.

– Een ander ding wat ik altijd doe is je productie op zoveel mogelijk verschillende geluidsbronnen beluisteren. Ik ga meestal van headphones naar speakers, van iphone onderweg naar surround set, van de auto naar interne iMac speakertjes. Niemand luistert jouw beat op dezelfde spullen of onder ideale omstandigheden, dus verwen jezelf ook niet te erg.

Don’ts:

– Laat je niets wijsmaken over dat je beter met dit of beter met dat kan werken. Wat werkt voor jou, werkt voor jou. De software of hardware maakt de muziek niet, jij maakt de muziek. Laat je ook niet gekmaken wat betreft de zogenaamde ‘sound’ van bepaalde apparaten. Ja analoge hardware of oude samplers hebben een bepaalde sound, maar er is altijd een manier om de sound te krijgen die jij wilt. Jouw sound wordt niet bepaald door waar je op werkt, jij bepaald wat voor sound je eruit haalt. Of ik nu een beat maak op een mpc60, 3000, sp404, logic of Maschine, uiteindelijk rolt er wat uit waar ik tevreden over moet zijn en net zolang aan tweak totdat ik dat ben. Dat eindresultaat is dus jouw sound.

Wat is volgens jou de perfecte productie, kun je een voorbeeld geven (track)?

De perfecte productie is als alles samenkomt in een track waardoor iedereen boven zichzelf uitstijgt. Jouw beste beat kan verknald worden door een slechte rapper of een waardeloze hook. Een super mc kan waardeloze albums afleveren door slechte beatkeuze en matige hooks. Alles moet kloppen, de elementen moeten elkaar ondersteunen.

Wat ik ook prachtig vind is als iets zo simpel is maar zo effectief blijkt. 3 beatswitches, 6 features, een strijkkwartet en een kerkkoor samen in 1 track hoeft niet de ultieme productie te betekenen. Soms is een 1 bar loop met monotone raps en een simpel scratch refrein 4 minuten lang net zo boeiend of misschien zelfs boeiender.

Ik heb altijd een fascinatie gehad voor de track ‘mass appeal’ van Gangstarr. Geen breaks, adlibs, variaties, niks. En toch zuigt die track me er helemaal in en lijk ik alsof het een soort hypnose is telkens wat anders te horen in de beat, wat er niet is. Vervolgens ‘schuiven’ de sample, drums en bass ook nog eens op een manier langs elkaar, wat zorgt voor een constante spanning. Nogmaals, een 1 bar loop. Non stop. Crazy.

Voor wie zou je ooit eens iets willen produceren?

Internationaal kun je dromen van een Jay, Nas, maar ook Elzhi, Guilty Simpson of Sean P. In Nederland wil en ga ik meer doen met Duvel, ik hoorde laatst Mocro Maniac op een Madlib beat, hij mag ook wel eens een Presto beat blessen haha! Zo Moeilijk, Mr Probz, Rbdjan, er zijn zeker nog wel een paar mensen waar ik een keer mee zou willen werken.

Heb je nog een leuke anekdote, gezegde of tips die je wilt delen met de lezers?

Voor alles over en van mij moet je naar www.bagoftrix.nl.

Download trouwens nu gratis en voor niets de VSOP – XO Status instrumentals

Binnenkort drop ik de Arbeider’s Klasse EP, dus hou me in de gaten.

Twitter: @bagoftrix

Facebook: http://www.facebook.com/bagoftrixproductions

aldus de man Presto himself.

Inmiddels komen er regelmatig opmerkingen en suggesties van mensen via de mailbox binnen, deze gaan dan voornamelijk over youtube video’s van de grote producers en hoe die produceren, heel handig en vooral leerzaam natuurlijk en (zoals eerder gepost) ik zou je zeker adviseren om deze aandachtig te bekijken….maar, ik wil liever wat van de lezers zelf posten, dus heb je een toffe beattape gemaakt, heb jij goede mixtips, een gratis te downloaden soundpackage, een goed werkende freeware plug-in of ander interessant nieuws omtrent produceren, mail dan naar: producernieuws@mail.com

tot de volgende.

Nikola

Een gedachte over “producer interview: Presto

  1. Pingback: Producer Nieuws: Interview met Presto |

Geef een reactie

