Producer interview: Ciph Barker

dear lezers en followers,

Allereerst wil ik jullie bedanken voor jullie geduld en support, ik ben zelf heel druk geweest met de release van het Duvel x Nikes Album (DNA) zoals je waarschijnlijk hebt kunnen merken. En waarschijnlijk hebben sommige van jullie zelfs het DNA skijfje gekocht of besteld en zitten deze te luisteren tijdens het lezen van deze post.

Heb je het DNA skijfje nog niet dan zou ik je zeker aanraden deze te gaan kopen zodat je in ieder geval kunt zeggen dat je niet alleen m’n blog leest waarop ik gratis tips geef, en andere producers aan het woord laat om jou iets te vertellen of bepaalde inzichten te geven, maar ook kunt zeggen: Nikes, ik heb het album aandachtig kunnen beluisteren en kunnen refereren met m’n eigen mixen, en snap wat je bedoelt! Want m’n volgende posts betreffende mixtips en tricks zullen bevindingen zijn die ik ontdekt danwel uitgevoerd heb tijdens het mixen van DNA! Dus, go get your copy! (zie onderaan waar)

Daarnaast heb ik ook een beetje moeten relaxen en m’n batterijen opladen, zodat ik weer aan nieuwe projecten kan gaan beginnen. Ik ben namelijk nog wel van plan het een en ander te gaan releasen dit jaar en daarom moest ik ff een beetje afstand nemen van alles, zodat ik weer fris en vol inspiratie terug kom en uiteraard geldt dat dan ook voor het producernieuws blog. Maar goed, genoeg over de afgelopen 2,5 maand van m’n leven.

I’m back en wel met een aantal nieuwe posts!

Het lijkt me tof om te starten met een producer interview van een welbekende (komisch tweetende: @CiphBarker) underground Producer/MC uit Den Haag die al jaren met succes aan de weg aan het timmeren is! En als ik deze 1 van deze namen noem;  CiphBarker, Godz Wrath, Supercharger records, The Campaign, Jordan River Banks, MOD the BlackMarvel, malkovich.nl, gaat er waarschijnlijk wel een belletje bij je rinkelen en heb je er vast weleens iets over gelezen of (iets) van gehoord. Zo niet, heb je echt geslapen en hoop ik dat je je maar eens gaat verdiepen want hier mag je niet op slapen. Ik ben zelf fan vanaf de dag dat ik destijds (2005/2006) bij Fatbeats in Amsterdam naar binnen liep en daar The Campaign van Godz Wrath/Supercharger records hoorde

en meteen verkocht was aan de heavy bangers, dus rede te meer en een eer voor mij om CiphBarker te mogen interviewen voor het producernieuws blog.

Nuff said lijkt me, lees hieronder het vermakelijke interview met CiphBarker!

Wie of wat heeft jou geïnspireerd om te gaan produceren?

Eigelijk begonnen uit noodzaak. Ik begon als MC maar als je net begint en nog niet echt op level bent gaan producers je niet hun hardste beats geven die jij wel wilt hebben haha.

Ik was in die tijd kind aan huis bij 2 gasten Nutrician en Lep (RIP) van de Haagse crew Magical Madness, eerstgenoemde was altijd beats aan het fixen als ik daar kwam en van hem heb ik m’n eerste programaatje gekregen “Sony Acid Pro” (waar ik nog steeds in werk trouwens). Hij liet me wat basis-dingen zien en toen was het een beetje aankloten. Het ging me toen meer om zo snel mogelijk iets te hebben om over te spitten dus m’n eerste 100 beats ofzo waren gewoon een loop. kick, snare, klaar, spitten. Geen breaks, geen bas, geen hi-hats, eq, geen niks niet…crappy shit.

Toen ik rond 2000 ofzo Beat Butcha ontmoette van wie ik wel harde beats kreeg was zelf beats maken niet echt meer belangrijk, dus deed ik zelf eigenlijk niks meer. Later toen ik met Black Marvel en de SuperCharger/Godz Wrath mannen ging rollen (als MC) ben ik on the low weer een beetje met beats gaan kloten omdat er echt veeel dope dingen gebeurden productie-wise om me heen. Beat Butcha was toen veel in de UK met mensen bezig en aan de andere kant hoorde ik vanuit de SuperCharger hoek gekke beats van Black Marvel en Jordan River Banks, die echt insane met z’n shit is. Na een tijdje toen ze erachter kwamen dat ik ook met beats bezig was en m’n shit redelijk up to par was ben ik langzamerhand opgenomen in het Godz Wrath productie team.

Ieder van die gasten zijn nog steeds m’n broers en muzikaal ontwikkelen zij zich allemaal ook door in verschillende richtingen, dus dat vooral houd mij iig geïnspireerd. Veel verse/nieuwe dingen horen binnen mijn eigen omgeving die elke weer stappen verder gaan dan het vorige. Voor de rest vroeger natuurlijk ook de obvious producers als Havoc, Pete Rock, Nottz, Premier, Hi-Tek, Dilla en veel van de Wu producers Rza, 4th Disciple, Tru Master. Maar ik haal meer inspiratie/motivatie uit de mensen om me heen tho die op een bepaald level bezig zijn, waarschijnlijk doordat je dan meer het hele proces en de ontwikkeling van dichtbij meemaakt.

Wat is jouw favoriete aspect van produceren?

Hm ja een paar dingen. Deze is fuckin cliche I know haha maar van niets, iets maken is er 1 van.

Eerst is er moer en een uurtje later ofzo heb je een halve wereld in muziek en sfeer neergelegd recht uit je mind, en luisteraars gaan daar weer invulling aan geven met hun mind. Je maakt soort van een wereldje waar hun voor 3 minuten in kunnen rondlopen en beetje rondchecken wat daar de deal is. Of het nou een hele diepe story bedoeling is of een mogolenbeuker. Vroeger was het een dikke sample vinden en dan helemaal amped worden omdat je al weet dat als je em flipped zoals je in mind hebt je een tering banger hebt. Het jammere van samplen is toch soms dat je  gelimiteerd bent met dat wat je voor je hebt, ik vind het dope als ik de shit die ik zou willen samplen zelf kan opbouwen van scratch. Dat je het wel die feeling weet te geven maar dat het wel 100% uit jezelf komt.

2e is door je eigen plafond breken. Dat als je een tijdje op een bepaald plateau qua skill zit je opeens in 1 week allemaal shit maakt waardoor je voor jezelf weer een plateautje hoger zit, dat zijn die shirt-uit-en-met-bier-gooi-momenten met de knop naar rechts.

3e is als je met een vocalist/rapper aan een track gaat zitten en de puzzelstukjes allemaal precies op hun plek vallen over je beat hoe jij het in mind had (of soms nog beter). Ik ben zelf niet echt van instrumentale beats uitbrengen, als ik instrumentale dingen maak wil ik niet dat dat hiphop is, beats maak ik wel met een bepaald iets of iemand eroverheen in gedachten. De beat is alleen een basis. Dat hele ding uitwerken en hoe zo’n ding dan uitgroeit tot een track vind ik een heel dope iets, tenminste als dat gebeurt hoe je het wilt dan. Als dit backfired is het m’n minst favoriete aspect trouwens, rappers kunnen je shit ook echt verneuken. Maar het is net zo goed m’n leven als dat het een business is en ik betaal hier m’n huur & rekeningen van dus je kan niet altijd bij elk project even betrokken zijn als je zou willen.

Voor wie of wat heb je geproduceerd?

Dan hou ik het ff bij de “bekendste” dingetjes die tot nu toe uitgekomen zijn:

Buitenlands: Killah Priest, Hell Razah, Canibus, Keith Murray, Immortal Technique, Lil Eto, Tornts (aus).

Binnenlands: Black Marvel, Steen, MP en z’n team, Kain Slim, LexCouper, DosProd, + m’n eigen Malkovich peoples Reggy Lines, Ashes, Thun, Vaak4, Angelina Moore.

Ik ben nog niet zo lang met Nederlandse artiesten bezig, in het algemeen wou ik het liefst al niet buiten m’n eigen fam werken, maar ik doe nu wel wat meer hierzo dus er komen wel wat andere dingetjes nog aan ook.

Beschrijf je studio set up.

Die is moer blits. Ik heb een rare Compaq kut computer met een spook erin. Focusrite Saffire LE soundcardje. Neumann TLM 103 microfoon. TLAudio Ivory 5051 pre-amp. Beyerdynamic DT-770 headphones. Studiologic SL-880 midi-keyboard, de gewogen toetsen daarvan vind ik wel flex ook al gaat dit ding bijna dood. Tannoy Reveal Active monitors. Technics SL D202 platenspelertje van de kringloop die naar een blik spam ruikt. Akoestisch en elektrisch gitaartje, allebei best crap maar they get the job done. Een zooi percussie dingetjes als tamboerijnen en een glas vol bierdoppies. Geen hardware synths/effecten helaas, er staan er wel een paar op de verlanglijst maar die staan daar al een tijdje door onze vrienden van de blauwe brieven. Verder wat VST shit.

Het is een beetje een Mad Maxerigge set-up met een paar uitvallende apparaten maar het doet wat het doet.

Welke plug-ins gebruik jij het meest?

Ik ben zelf geen geweldige mixgast dus ik probeer m’n beats zo droog mogelijk al zo goed mogelijk te krijgen qua sfeer/verhoudingen zodat als ik met iemand aan een mix ga zitten de basis al best lekker klinkt maar als ik ga eq’en en compressen vooral wat spul van URS.

Die Waves bundle zat ook wat leuke shit in, die gebruik ik wel eens. Qua VSTi’s verschilt het heel erg, ligt eraan in welke sound ik inzit per maand maar wat Native Instruments dingen en shit van IK. Die Vintage Warmer waar Presto over had gebruik ik ook wel redelijk vaak trouwens.

Wat was je laatste studio aankoop?

Beyerdynamic DT-770 headphones. Ik doe 90% thuis en door een borderlinende onderbuurvrouw was het ff handig om een goeie headphone te halen. (*dit zijn hele fijne en uitermate goed klinkende headphones, dear lezers!)

Wat zijn volgens jou do’s en dont’s mbt. het produceren?

Tsja, gewoon doen wat jij doet denk ik. Ik denk dat je het beste uit jezelf haalt als je totaal niet bezig bent met je denkt wat men van je wilt horen.

Voor het geld hoef je het sowieso niet te doen dus hoef je niet met elke pussyfart trend mee te waaien. Je moet jezelf zo ver zien te krijgen dat wat jij wilt maken dat je dat ook eindstand voor elkaar weet te krijgen. Ook al lukt niet alles wat je in je hoofd heb meteen, gewoon door al die plafonds blijven blazen tot je daar bent. Niet bang zijn om rare shit te maken, je leert van alles wat je maakt wel wat, vooral van die rare dingen die op dat moment misschien heel erg out the box zijn.

De “Dont’s” zijn sja the obvious, niet iemand z’n hele shit biten. Iedereen is beïnvloed door alles wat ie ooit gehoord heeft en shitz cool als je wat sfeer, inspiratie of truukjes eruit haalt maar je hebt ook hele flocks van beatmakers die gewoon inspiratieloze kopietjes lopen te klappen van alles wat nu ff de shit is. Elke producer met een beetje longevity heeft duidelijke persoonlijkheid en originaliteit in z’n shit zitten, als je dat voor elkaar weet te krijgen ben je best ok bezig.

Wat is volgens jou de perfecte productie, kun je een voorbeeld geven (track)?

Pff lekkere vraag haha. Een individuele track noemen vind ik lastig dan denk ik meer in albums maar qua hiphop vind ik de eerste rits Wu albums (Tical, OBFCL, Liquid Swords etc.) productioneel heel ill doordat het bijna movies waren. De manier hoe tracks op elkaar aansloten qua sound en overgangen, dat klopte van begin tot eind. En elk album had echt een eigen sfeer, dat is daarna niet echt meer zo neergezet, ook door hunzelf niet, alleen Supreme Clientele van Ghostface vind ik wel persoonlijk 1 van de dopeste complete albums ooit trouwens. Verder ja Dr. Dre (voor de hand liggend) en Hi-Tek (2e solo plaat) hebben aan de andere kant een heel compleet album gedropt die qua artiesten/beats/mixing mooie totaalplaatjes waren.

Buiten hiphop vond ik Willie Mitchell een van de dopeste producers (die heeft indirect ook die Wu sound gemaakt eigelijk haha), hoe je met best simpele elementen hele effectieve muziek maakt, alle details komen precies op de goeie plekken alleen daar ff hun ding doen. De doodgesamplede David Axelrod z’n platen vind ik ook heel nice lopen, veel Galt MacDermott ook. Laat me vooral ff de wat bekendere gasten noemen anders worden onze oude undercover samplepools geplundert haha “Slapende honden, Ciph!” zou MOD zeggen.

Voor wie zou je ooit eens iets willen produceren?

Binnen hiphop standaard wat van m’n favoriete mc’s als Nas, Ghostface, Kool G Rap, Scarface, Tragedy, Prodigy, Killa Sin. Ik zou ook graag een keer wat met bv Kokane doen want m’n westcoast beats stapelen op. Ik ben een sucker voor 70’s soulshit, de meeste van die gasten hebben het niet zo lang uitgehouden helaas, maar ik zou bv ook wat meer rare zangshit met gasten Cody Chestnutt, Martin Luther of Cee Lo willen doen. Dat soort figuren zijn hier wat lastiger te vinden tho. Ik maak heel veel shit wat mensen niet van me verwachten en wat nooit naar buiten komt omdat ik de juiste mensen er niet voor vindt, dat vind ik wel zonde soms. Meer out the box shit plaatsen zou mooi zijn iig en binnen NL hoor ik ook wel steeds meer dingen waar ik wat hards mee zou willen fixen.

Heb je nog een leuke anekdote, gezegde of tips die je wilt delen met de lezers?

Niet echt. Gewoon maken wat je wilt maken, hoe je het wilt maken, met wie je het wil maken.

Ik heb tijdens dit interviewtje een lijstje naast me hangen met alle releases die dit jaar moeten uitkomen met mijn shit erop en als dat allemaal goed loopt zou dat heel mooi zijn maar wij hebben een scheve top reputatie als het neerkomt op shit ook daadwerkelijk uitbrengen haha…

Je kan iig Malkovich.nl checken voor al het nieuws over onze artiesten (o.a. Mij, Black Marvel, Beat Butcha, Reggy Lines etc) en veel (free) music!

Aldus Ciph Barker…

Al je vragen, info, nuttige links, tips&trics voor het producernieuws blog kun je mailen naar producernieuws@mail.com. (Tevens zoals vorige keer gepost, kun je via producernieuws een enigneer/mixer inhuren voor jouw projecten, dus voor tarieven namen e.d. mag je mailen naar bovenstaande mail adres).

Voor info en boekingen omtrent Duvel x Nikes ga je naar duvelxnikes.nl en om het DNA skijfje te bestellen check; bol.com of topnotch.merchnstuff

Bedankt voor het lezen en tot de volgende ….

Nikola Krstovic.

Advertenties

2 gedachtes over “Producer interview: Ciph Barker

  1. Pingback: Ciph Barker Interview op Nikes’ Producer-Nieuws

  2. Pingback: 2012 Recap: Ciph Barker

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s