producer interview: Donovan aka BeatsByDonovan

Beste lezers, newbs en beatfreaks,

Het is alweer te lang geleden, ik weet, “ja Nikes je zou allang iets posten” of “wanneer weer iets nieuws?…Allemaal aardige mailtjes, ik dank jullie daarvoor! Jullie hadden gelijk, ik moest maar weer eens in de pen kruipen om wat nieuws te brengen. Bij deze.

Dit is weer de eerste in de serie nieuwe interviews, met deze keer, een misschien “nog onbekende” maar zeer geskillde jonge producer genaamd: Donovan. Ik denk eigenlijk wel dat je z’n muziek vast een keer gehoord hebt, dus zo onbekend is hij niet!

Ik hoorde z’n beats en vond het eigenlijk wel nodig om hem maar eens voor te stellen.  En ik zeg heel eerlijk, ik ben niet erg gauw onder de indruk, maar deze Donovan kan er zeker wat van en hoop in de toekomst nog meer van ‘m te horen!

Nu zul je misschien wel denken, waar moet ik die gast van kennen dan? Mja, op Hef’s Papierwerk denk ik dan! Waarschijnlijk heb je die CD gekocht, zo niet go fetch it alsnog, want daar rapt Hef op 2 beats van Donovan! Daarnaast heeft hij ook voor Dion Mase een dikke beat bezorgd voor de track: “Hoe we doen” op de Suckafree mixtape van Patta en Puna. En wat dacht je van die hele dope tune voor Dygo’s “Het is oke”. Genoeg reden voor mij dus om Donovan eens te interviewen.
Image

Wie of wat heeft jou geinspireerd om beats te gaan maken?

Ik ben altijd al een muziekliefhebber geweest. Ik luisterde vroeger naar van alles en dat doe ik nog steeds. Van hiphop en rnb naar jazz en soul bij mijn tante thuis als we daar langskwamen. Altijd, als ik muziek hoorde ging ik in mijn hoofd, op de tafel tikkend of beatboxend andere beats eronder plaatsen. Beats waarvan ik dacht dat die er beter bij paste. Zo was dat ook met sounds. Ik kan me ook nog goed herinneren dat mijn oudere broer bijna elke dag nieuwe tunes liet horen. Hij was altijd up-to-date. Dus het was voor mij bijna vanzelfsprekend om er mee te beginnen.

In 2005 ben ik samen met hem begonnen beats te maken in Fruity Loops, demo versie. Allebei op een laptop, zonder midi-keyboard en standaard packs. Ik gebruikte het toetsenbord om sounds te creeeren. Je kon niet saven en opnieuw openen. Je moest je beat in een keer afmaken of je laptop aan laten staan. Ze hebben wel maandenlang aangestaan en 13 beats stonden tegelijkertijd open. Gekkenhuis.

Ik moest investeren. Vervolgens een keyboard gekocht en zo verder uitgebouwd. Op gegeven moment zijn we meer ons eigen ding gaan doen, maar tot op de dag vandaag betrek ik hem erbij en vraag ik om advies.

Wat is jouw favoriete aspect van beatcreating?

Het tot leven brengen van een beat. Ergens aan klooien en uiteindelijk datgene uit te werken wat in je hoofd opkomt. En het gevoel dat als je ‘m de volgende dag terug luistert en denkt “ja man, deze kan tof worden!”. Dan begint de geboorte van een track zeg maar, love it! Ik vind het belangrijk om trots te zijn op wat je gemaakt hebt.

Beschrijf je studio set up.

Ik heb niet zo’n uitgebreide studio. Daar heb ik de ruimte ook niet voor. Ik probeer op dit moment van de minimale middelen het maximale er uit te krijgen. Ik maak m’n muziek op de PC. Wat keys betreft gebruik ik de Akai-MPK25, Edirol PCR-300 en CME M-Key. Voor opnames gebruik ik de Rode NTK en Behringer Xenyx 1204. Voor de rest gebruik ik Samson Media O.N.E. 4A monitors en tegelijkertijd andere geluidsbronnen (BBD headphones en  oordopjes) om alle beats de juiste soort mix te geven.
Ik ben van plan om zodra ik het geld ervoor heb weer extra speelgoed te gaan halen haha.

Welke plugins/hardware/software gebruiken je het meest?

Ik werk voornamelijk met Fruity Loops XXL. Daar ben ik mee begonnen, dus die ken ik het best. Daarnaast werk ik regelmatig met Logic Pro. Daar heb ik mee leren werken toen ik de muziekopleiding Muzikant/Producer nog volgde (2009-2011). Voor de rest gebruik ik veel gedownloade plugins. Ik wil wel beginnen met investeren in nieuwe sounds. Nieuwe sounds inspireren me altijd namelijk.

Wat was je laatste studio aankoop/upgrade?

Rode NTK en Behringer Xenyx 1204, eigenlijk door mijn vriendin Tess (zangeres) gekocht maar we maken er samen gebruik van.

rode ntk Behringer Xenyx 1204

Wat zijn volgens jou do’s en dont’s mbt. beatcreating?

Ik vind niet dat je jezelf moet beperken als creatieveling. Muziek heeft geen grenzen. Je moet doen wat je tof vind maar maak niks na! Nog een Don’t ga geen beats maken met alleen de instelling ‘dit moet een hitje worden, lekker commercieel’ want dan is de kans groot dat je je eigen muziek niet eens voelt.

Wat is volgens jou de perfecte productie, kun je een voorbeeld geven (track/album)?

De perfecte productie zou tijdloos moeten zijn. Om een goed voorbeeld te geven vind ik het album van Earth Wind & Fire – The Best Of echt awesome. Dit was nog voordat ik was geboren uitgebracht en ik luister er nog steeds naar.

EWAF the best of

Wat hiphop betreft, ik houd niet van te eentonige beats. Ik kan daar niet te veel naar luisteren eerlijk gezegd, tenzij de beat echt niet toffer kan. Ik houd het meest van afwisseling in de verse en het refrein. Ik vind het ook echt belangrijk dat de artiest ook waarde toevoegt aan jouw productie en andersom.

Voor wie zou je ooit eens iets willen maken?

Te veel artiesten, zowel nationaal als internationaal. Ik droom ervan om iets te maken met Kendrick Lamar, Asap Rocky, Meek Mill, Curren$y en nog heel veel meer. Ik zou het dope vinden om te werken met nationale artiesten zoals Sef, Mr. Probz, Mocro Maniac, Rosco, Sticks etc.

Wat is je doel en toekomstvisie op muzikaal gebied?

Natuurlijk veel muziek uitbrengen. Ook wil ik me de aankomende tijd meer verdiepen in mixen en masteren. Nog meer samenwerken met live-muzikanten en meer experimenteren. En zoals elke muzikant/artiest denk ik, heb ik ook de droom om internationaal dingen te doen.

Heb je nog een leuke anekdote, gezegde of tips die je wilt delen met de lezers?

Binnenkort tracks met Cho, Adje, Dion Mase, RQS, Raskullz, DelBoy(UK), Tess Gaerthe en nog veel meer!

Hou me in de gaten via:

Website: beatsbydonovan.tumblr.com
Twitter: @beatsbydonovan

Muziek en video’s op youtube:
Tess Gaerthe – Mirror Of My Soul (Prod. Donovan)

Dion Mase – Hoe We Doen (Prod. Donovan)

VIDEO: Dygo – Het Is Oke (Prod. Donovan)

Hef – Hoogvliet feat. Crooks (Prod. Donovan)

154460_428936920511493_1943703276_n

Aldus Donovan himself…

Voor overige vragen, info, opmerkingen e.d. mail naar producernieuws@mail.com , ya’ll know the routine.

Stay tuned, voor nieuwe artikelen en interviews!!!

Geef een reactie

