producerinterview 7LB

Beste lezer, beatfreak en mixhead,

En zo ware het dat ik vorige week nog een leuk interview van BeatsByDonovan heb gepost, doch vandaag gaan we gewoon weer gezellig verder met een nieuwe producerinterview en
wel met m’n collega’s Rob Peters en Dries Bijlsma of zoals ze als producersduo door het leven gaan onder de naam 7 League Beats aka 7LB.

Rob en Dries

Beide heren zijn woonachtig in Zwolle, tevens zijn beide heren leden van de FTG (Fakkelteitgroep) en als je de FTG verzamelaars kent dan heb je vast en zeker de producties van 7LB meegekregen, zo niet, nah nee, zo niet kan niet, want Dries is o.a. toch wel een vaste producer van rapper Typhoon, dus je kent de producties van Dries sowieso! En op FTG4 staat de track van Das Pri-V  “Slik mijn cookie bitch” geproduceerd door 7LB.

Anyway, vandaag 22 Februari releasen de heren van 7LB een EP genaamd OnderbuikBasBoxBangers of afgekort OBBB.

Seven-League-Beats-ONDERBUIKBASBOXBANGERS-1024x923

Deze is hier te beluisteren.Uiteraard is deze EP in fysieke vorm verkrijgbaar bij diverse platenzaken en ook hier te bestellen. Ik heb de mijne al safely gestashed in m’n mandje met exclusives en collectables! Dus als je de need voelt om deze ook in jouw bezit te hebben dan bestel ‘m snel voordat ie uitverkocht is!

Naast dat ik deze heren persoonlijk ken, goed kan vinden met ze en hun producties te gek vindt, is het eigenlijk wel tijd om deze heren aan het woord te laten.

Here we go,

Wie of wat heeft jou geïnspireerd om te gaan produceren? (per persoon een antwoord)

Rob;

Nu ik er over nadenk is de persoon die me heeft geïnspireerd om zelf te gaan produceren Daan van de Konijnenburg. Een goede kennis van vroeger. Hij maakte zo’n 10 jaar geleden techno en drum ’n bass met Fruityloops. We hingen daar wel eens in zijn studio en ik vond dat echt super interessant. Wat de doorslag gaf was de eerste keer dat ik een gechopte amen break in een drum ’n bass track hoorde. Toen moest ik dat ook gewoon zelf doen.

Dries;

Voor mij was dat heel duidelijk de plaat ‘Outside’ van David Bowie. Voor mij 1 van de eerste platen waarop ‘traditionele’ popmuziek werd gecombineerd met Electronica. Ik wilde zelf ook zoiets kunnen maken en kocht een Atari computer en een Roland-Soundmodule. Later kwam daar een Emu-sampler bij, toen ging er helemaal een wereld voor me open!

Wat is jouw favoriete aspect van produceren? (per persoon een antwoord)

Rob;

Het feit dat je uit niets iets kunt creëren, dat fascineert me. Je gaat de studio in met een bak koffie en een pakje peuken en een paar uur later is er (de basis voor) een dope track. Daar komt natuurlijk wel een boel bij kijken, maar het principe blijf ik mooi vinden. Als die track zich dan ook nog vertaalt naar een zaal die helemaal op zijn kop staat is het voor mij perfect.

Dries;

Ik ben afgestudeerd conservatorium-gitarist, maar wat mij het meest aanspreekt in produceren is dat je verantwoordelijk bent voor de totaalsound, dus dat je eigenlijk alle instrumenten bespeelt of gebruikt. Je zit niet vast aan 1 geluid, maar je hebt de wereld aan mogelijkheden om alles ouds te mekken die je maar wilt.

Voor wie of wat buiten 7LB/FTG/Typhoon om, hebben jullie nog meer geproduceerd?

Rob;

Ik release onder mijn eigen naam veel drum ‘n bass maar verder is de core business wel 7LB. Ik produceer ook veel in opdracht maar dat is echt commercieel werk; reclame en filmmuziek bijvoorbeeld. Vroeger begaf ik me ook nog in de wat meer obscure genres als ‘breakcore’ maar daar is weinig meer van over.

Dries;

Ik ben als producer, maar ook als gitarist ook heel actief in scènes buiten de HipHop en Electronica. Zoals bijv. met de Zwolse theatergroep Firma Weijland. Productie voor dat soort acts is niet altijd gericht op tracks maken, maar ook vaak op het maken van voorstellingen en het in elkaar zetten van live-shows.

Beschrijf jullie studio set up.

Rob en Dries in de studio

Rob;

Ik werk op een iMac met Ableton en Logic. Ableton voor de productie, Logic om te mixen. Ik gebruik een boel midi-controllers om dingen toe te wijzen en mee te freaken, daarnaast een Akai s900 sampler,

Akai s900

Mopho keys, Waldorf pulse, Roland mks 50, draaitafel, stapel vinyl en wat (gitaar) effecten.

Dries;

Ik werk voornamelijk in Logic. Ik wil eigenlijk ook vaker Ableton gebruiken, maar daar komt nog niet zoveel van terecht. Verder heb ik in de loop der jaren erg veel instrumenten verzameld;

Diverse elektrische en akoestische gitaren, Fender Precision bas, Fender Rhodes elektrische piano,

rhodes

Yamaha piano, Gretsch drumstel, Platenspeler, ASR10 sampler, S950 Sampler, Philicorda orgel, Harmonium, Sitar, Leslie speakerbox, Vorg Tape-echo, Virus B Synth, Korg MS2000, Ukelele, XBase 09 drumcomputer, DX21 Synth, Hohner orgel, div gitaareffecten enz…

Welke plugins/hardware gebruiken jullie het meest?

Rob;

Massive is echt mijn standaard wapen, heel veelzijdig en met een toffe klank. Ik gebruik ook steeds meer fm synthese en van tijd tot tijd duik ik ook in max/msp om zelf dingen te programmeren. Qua analoge gear zit ik nu weer heel erg in mijn Waldorf Pulse, de bassen daaruit zijn echt monsterlijk. Op het gebied van mixen gebruik ik veel Waves, SPL en URS plugins.

Dries;

Ik probeer me zelf steeds meer aan te wennen om zoveel mogelijk buiten de computer te doen. Dus de bovengenoemde instrumenten zoveel mogelijk tegebruiken ipv pplug-ins. Wat bijv ook erg goed werkt is de Samplers gebruiken om je sound te ‘kleuren’. Dus bijv in de computer de beats maken, maar die vervolgend door de sampler halen om de old-skool HipHop-sound neer te zetten.

Wat was de laatste studio aankoop / upgrade?

Rob;

Nieuwe monitoren ! Ik heb onlangs geüpgrade naar Focal solo be 6’s. Ik werkte eerder altijd op de semi pro modellen van Focal maar dit is wel een verademing. Hele goede bas respons en overall veel gedetailleerder. Ik wilde eigenlijk gaan voor een nieuwe synth maar dit had toch prioriteit.

Focal 6

Dries;

Great River MP-2NV, een fantastische stereo-preAmp die eigenlijk alles wat je erdoor heen haalt veel beter laat klinken. Het schijnt te klinken als oude Neve-mengtafels….

Greatriver

Wat zijn volgens jullie do’s en dont’s mbt. het produceren?

Rob;

Pffff, moeilijk. Ik vind niet veel not done. Dingen jatten of ethisch onverantwoord samplen (blijf van classics af !!) maar verder kan ik zo weinig bedenken. Do’s vind ik sowieso je apparatuur heel goed leren kennen en je interesseren/verdiepen in de materie. Ik ken wel gasten die heel graag (bekende en succesvolle) producer willen worden maar het allemaal een beetje teveel gevraagd vinden om een synth of DAW uit te pluizen. Dan heb je het gewoon niet begrepen. Het is als een soort gilde, zelfs een Skrillex weet wel wat hij doet, ook al is het alleen met een laptop.

Dries;

Alles wat Rob noemt, al vind ik dat als je t goed doet, je best een classic door de mangel kunt halen ;-). Verder is denk ik 1 van de grootste valkuilen van produceren dat je je gaat spiegelen aan anderen en de mening van anderen al in je hoofd hebt terwijl je bezig bent. Het is een cliché, maar ik denk dat het altijd het beste werkt als je jezelf probeert te blijven…

Wat is volgens jullie de perfecte productie, kun je een voorbeeld geven (track/album)?

Rob;

Mijn referentie qua mix en productie mbt de hardere tracks is vaak Noisia, niet echt een specifieke track maar gewoon hun overall sound is heel gecontroleerd en vet. Mijn perfecte hiphop productie blijft toch wel ‘‘The Red’’ van Jaylib.

JayLib the Red

Die kan ik echt een dag lang op repeat hebben. De sample in die track is perfect en de groove in die drums is echt belachelijk goed. Hoe meer ik er over na denk, hoe meer er in me op komt. Nog ééntje dan; Mobb Deep – Apostles Warning (link bevat full album Hell on Earth).

Dries;

Een perfecte productie is soms iets anders dan tracks die je mooi vindt en vice versa. Ik noem sowieso ook die Mobb Deep track. Heel veel werk van Kool Keith vind ik te gek, vooral vanwege de vibe. Noisia idd ook qua sound. Verder noem ik ook de muziek van Frank Zappa, een componist/gittarist die meer dan 80 albums heeft uitgebracht op belachelijk hoog niveau. Hij maakte heel erg hoogstaande gecompliceerde muziek, maar was ook op het gebied van studiotechniek een echte pionier.

Voor wie zou je ooit eens iets willen produceren? (per persoon een antwoord)

Rob;

Behalve de usual suspects; ehmmm Rihanna. En de Busta Rhymes van tien jaar terug.

Dries;

David Bowie!

Heb je nog een leuke anekdote, gezegde of tips die je wilt delen met de lezers? (per persoon een antwoord)

Quato van Dave Pensado (erg goede mixer); ‘It’s better to sound original than to sound good!’

Rob en Dries speakers

aldus de heren Rob en Dries van 7 League Beats…

Mocht je zin hebben in een feestje, dan raad ik je aan om vanavond naar Zwolle te gaan, check:

cropped-flyer-release-obbbb

Voor meer info omtrent de projecten van 7 League Beats check SevenLeagueBeats

soundcloud SevenLeagueBeats

twitter Rob: @Rob7LeagueBeats

twitter Dries: @DriesFtg

Voor meer info omtrent producernieuws weet je ondertussen wel waar je zijn moet en anders tweet me maar.

Alvast een easy going weekend en tot de volgende!

Geef een reactie

